Wednesday, January 12, 2022

Förklaringsuppsats

Förklaringsuppsats



Du lovar något mer och ankar förklaringsuppsats i ett specifikt faktum. Alla kan faktiskt lära sig det, förklaringsuppsats. En poesiförklaring är en relativt kort analys som beskriver ordens möjliga betydelser och samband, förklaringsuppsats, bilder och andra små enheter som utgör en dikt. Vi märker att hon börjar med den kortaste deluppgiften för att ta sig igenom, sedan tar upp den näst längsta och avslutar med den som tar mest utarbetning att genomföra. Den här tekniken kräver övning men när du väl har fått grepp om den kan du använda den i ditt skrivande för att framstå som mer övertygande.





Ordlista över grammatiska och retoriska termer



Friskrivningsklausul: Denna uppsats har skickats in av en student. Detta är inte ett urval av det arbete som skrivits av professionella akademiska författare, förklaringsuppsats. Eventuella åsikter, resultat, slutsatser eller rekommendationer som uttrycks i detta arbete förklaringsuppsats författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis StudySaurus åsikter. Georgia Douglas Johnson skrev Common Dust under tiden för Harlem Renaissance, som spelade en betydande roll i sociala frågor förknippade med afroamerikaner, genom att använda jazzmusik som ett sätt att få social status bland andra raser. Georgia använde ett vanligt problem för att skriva sin dikt:. Och vem ska skilja stoftet Vad senare ska vi bli: Vars skarpa kräsna öga kommer att skanna Och lösa mysteriet?


De höga, de låga, de rika, de fattiga, de svarta, de vita, de röda, Och all kromatik mellan, av vilka ska förklaringsuppsats sägas: Här ligger stoftet av Afrika; Här är Roms söner; Här ligger den omärkta, Världen i stort hans hem! Kan man då separera dammet? Kommer mänskligheten att ligga isär, När livet har lagt sig tillbaka igen Samma som från början? För att till fullo kunna förstå konceptet som presenteras i dikten måste du först undersöka de poetiska redskapen som används. Förklaringsuppsats detta kan du förstå poängen som poeten försöker göra. Efter första världskriget kunde många förklaringsuppsats förstå hur mycket inflytande rasism hade på folket. Rasism påverkade inte bara afroamerikaner, utan även andra raser, även om många fick liknande rättigheter efter slaveriet var de fortfarande inte lika med vita vid den här tiden.


När du använder dessa ord kan du veta att poeten skapar en scen som läsaren kommer att kunna visualisera, förklaringsuppsats. Innebörden av dessa rader kan tolkas på många sätt, den första är var olika raser kommer ifrån och den andra är hur olika varje ras är. Med detta sagt kan dikten som helhet också tolkas på många sätt. När läsaren läste dikten några gånger kunde läsaren sätta ihop vad varje bild betyder. Detta kan förklara varför poeten väljer att hänvisa till problemet med rasism som ett mysterium som måste lösas. Mysteriet kan vara frågan om varför rasism kom till på s. Med förkunskaper i ämnet kan du veta varför förklaringsuppsats poeten väljer att orden i dikten ska betyda olika saker, vilket allt leder tillbaka till hennes huvudpoäng, förklaringsuppsats.


Utan att gå tillbaka och helt undersöka dikten blir du kvar och undrar varför dikten är skriven i vägen, eller hur? Detta beror på det faktum att Georgien visste lite för väl om ojämlikhet som presenterades i s. Alla hennes tidigare dikter talar om en växande förklaringsuppsats hon själv och andra går igenom varje dag. Även med uppsvinget under Harlem-renässansen var dessa grupper fortfarande gömda i skuggan av jämlikhet. Innebörden av den sista strofen definierar hur poeten tycker om förklaringsuppsats problem hon ser, förklaringsuppsats. som säger att när dammet har lagt sig och livet sätts in igen förklaringsuppsats kommer rasismen fortfarande ha en plats i Amerika, förklaringsuppsats. Vilket bevisar poängen med att få oss att förstå.


Dikten innehåller många former av bildspråk som användes för att dra in läsaren nära för att förstå vilken inverkan rasism hade på afroamerikaner och andra raser i tiden. StudySaurus drivs av två uni-studenter som fortfarande får en kick av att lära sig nya saker. Vi hoppas kunna dela dessa erfarenheter med dig, förklaringsuppsats. Fast på din uppsats? Sök efter sökning. Hem Kunskapsbas Andra artiklar Poesi Explication Essay. Georgia använde ett vanligt problem för att skriva sin dikt: Och vem ska skilja stoftet Vad senare ska vi bli: Vars skarpa kräsna öga kommer att skanna Och lösa mysteriet?


Var detta material till hjälp? Ja Nej. Lämna en kommentar? Avbryt svar. Om StudySaurus Community. fel: Innehållet är skyddat!!





min första dag i skolan uppsats



Om vi ​​är den typen av läsare som bara kan ta hand om en sak i taget, är vi ännu inte redo att ens registrera struktur. Tills vi är det, kan vi inte uppskatta de organisatoriska fördelarna med ett välskrivet stycke. Ännu värre är att vi inte kan utforma rationella och effektiva organisationsstrukturer för vår egen diskurs. Vi kommer inte att gradvis kunna forma våra första utkast till något övertygande och insiktsfullt. Vi kommer alltid att sluta med mer eller mindre samma virrvarr av påståenden som vi började med. Mer om detta senare. Vid denna tidpunkt i berättelsen vet läsaren fortfarande inte mycket om huvudpersonen, förutom att hon är en ensam voyeur. Hon är lika gammal som de andra parkbesökarna, hennes päls är ett ynkligt halsband, och hon avstår från sin vanliga söndagsbit honungskaka. Tårarna är uppenbarligen hennes egna. ç Detta visar sig vara en effektiv övergång.


Och i varje nod som kopplingen går mellan ger skribenten de konkreta detaljerna som fastställer hennes specifika poäng. ç [Mindre aspekt av mekanik: när man ger en sidhänvisning inom parentes för texthänvisning som presenteras inom citattecken, går det parentetiska materialet utanför det slutliga citattecken. ç Författaren övergår nu till ytterligare en utvecklingslinje: du skriver ut specifika implikationer av vad du har etablerat. Hon började med att skriva ut specifika fakta som låg till grund för den punkten. Arbete Citerat. Mansfield, Katherine. Kennedy och Dana Gioia. New York: Longman, Mina kommentarer till Marys uppsats borde driva hem poängen att "kritisk uppmärksamhet" i vår mening av termen inte är en fråga om att leta efter brister.


Det handlar snarare om att välja ut vilka egenskaper hos något som är ansvariga för att det fungerar som det gör. Om något inte fungerar som det ska märker vi det också förstås. Men det är kritisk granskning som krävs om vi ska uppskatta ett väl utfört arbete. Med "uppskatta" menar jag här något mer än bara "uppleva en känsla av gillande. Låt oss avsluta med att använda det vi har sett här för att driva hem några viktiga utmärkelser. Termen "kritisk analys" används ofta för att hänvisa till den gemensamma nämnaren mellan vad Mary har gjort i sin uppsats och vad jag har gjort på den.


I båda fallen väljer författaren ut vad som fungerar på något sätt och förklarar varför det fungerar på det sättet och varför det är viktigt att göra det. Men sinsemellan kommer vi att skapa klarhet på en viktig punkt om vi reserverar termen "kritisk analys" för att hänvisa till den sortens sak som Mary har hållit på med, och använder någon annan term för att hänvisa till den typ av sak du just har sett jag gör. För det jag har gjort kommer termen "förklaring" att tänka på, och vi kommer att använda den för det ändamålet. När vi vill hänvisa till den gemensamma nämnaren använder vi termen "kritisk granskning" eller "kritisk uppmärksamhet" eller helt enkelt "kritik".


Men det finns mer än en skillnad mellan vad jag har gjort och vad Mary har gjort. En skillnad som annars är värd att notera men inte den jag föreslår att vi använder denna terminologiska praxis för att lyfta fram har att göra med föremålet som utsätts för kritisk granskning. I det ena fallet var det som analyserades en berättelse som råkade vara fiktiv. I den andra råkade det som kommenterades vara en uppsats. Dessa skillnader är viktiga, men de är som skillnaden mellan att ge kritisk uppmärksamhet till ett politiskt beslut och att få det att påverka en råttas hjärna, eller en målning eller en marknadsföringsstrategi. I varje fall är de saker som det är vettiga att lägga märke till -- att välja för uppmärksamhet -- och de typer av funktioner man vill förklara uppenbarligen olika.


Det är därför vi behöver lite erfarenhet inom varje domän om vi ska kunna göra kompetent kritiskt tänkande om objekten i dessa domäner. Det är de logiska relationerna mellan dessa tre deluppgifter som bestämmer den organisatoriska strategin för Marys uppsats, både som helhet och inom dess respektive moduler. Min övergripande struktur har alltså ingen egen logik. Men det skulle inte ha varit ett lämpligt sätt att anta för målet i sikte. Hon skulle ha varit tvungen att antingen ignorera det tilldelade ämnet helt eller ständigt, eller att ständigt vara på tvärs med det. Hon skulle försöka skära brädor med en hammare eller att slå spik med en såg. Gör jag då fel med att ge en förklaring istället för en uppsats i kritisk analys?


Varför är det så? Vad har det att göra med varför du läser detta, som är att lära dig något om att skriva? Vi kan felsöka alla nya utkast vi skriver för att ta reda på hur vi kan få det att fungera bättre - för att ta det till nästa steg, för att mixa det till ett överlägset utkast. Nyckelpunkten här är denna: komposition är inte en process för att tydligt uttrycka en idé som vi redan har kommit fram till genom någon tidigare och mystisk process av kreativ inspiration. Att skriva är en process genom vilken vi för oss själva och därmed för andra kommer fram till någon tydlig och relevant insikt som vi inte hade när vi började skriva. Tänk så konstigt det här låter: målet med att förbättra vårt skrivande är inte att lära sig att uttrycka våra idéer tydligt! Jag förnekar här vad de flesta tror att skrivarkurser handlar om.


Istället föreslår jag att målet med att förbättra vårt skrivande är att lära sig hur man kommer fram till tydliga idéer. Men är det inte jobbet med "ämneskurser"? Naturligtvis är det så, och det är därför dessa kurser, om de är verkligen intellektuellt seriösa, kommer att kräva att eleverna skriver! Det faktum att till och med universitetskurser på högre nivå – för att inte säga något om högskolekurser på lägre nivå – försöker avstå från att kräva uppsatsskrivning från studenter betyder bara att samhället som helhet inte är villigt att tillhandahålla de resurser det skulle kräva. att erbjuda eleverna en riktig utbildning.


Av seniorprofessorer vill den [förståeligt nog] forskning, och med "stora föreläsningslektioner" vill den fortsätta billigt. Genom att utfärda krediter utan att backa upp det med att ge studenter den erfarenhet som krävs, gör den den intellektuella motsvarigheten till att trycka pengar för att betala sina skulder: den säger att den gör vad ackreditering som en läroanstalt bör kräva; men det gör det inte. i Vietnam förklarar den seger och kommer ut. Varför måste vi lägga undan tanken att bra skrivande är ett tydligt uttryck för våra idéer, och istället ta på oss tanken att skrivandet är en process för att stegvis komma fram till tydliga idéer?


Låt oss först bli lite tydligare om vad denna senare idé innehåller. I början har vi en förvirrad bygel av partiella insikter och skenbara insikter, några inkonsekventa med varandra, alla mer eller mindre i ett fragmentariskt tillstånd, och många av dem vaga och förvirrade i sin egen rätt. Vi börjar, det vill säga med en röra. Konsten att skriva är konsten att komma från den första röran till något som vi är ordentligt nöjda med att finna oss själva tänka. Och detta betyder: konsten att skriva handlar om skicklighet i att revidera. Revidering - goda nyheter! Alla kan faktiskt lära sig det.


Alla börjar med röra. Skillnaden mellan de som slutar med en röra och de som slutar med ett tydligt och övertygande skrift till stöd för en intressant idé som är relevant för något syfte är inte att vissa människor har en mystisk förmåga att komma på ljusa idéer och även talangen. för att hitta orden att säga dem. Men för att detta ska fungera måste vi redan ha vissa förväntningar på vad som händer när skrivandet fungerar. Det vill säga, innan vi kan revidera våra egna utkast måste vi kunna läsa med kräsna uppskattning argumenterande prosa som fungerar.


Förklaringar av effektivt skrivande är väl lämpade för att hjälpa andra att se vad som får ett arbetsstycke att fungera eftersom det i handling demonstrerar sinnet hos en läsare som gör de sorters rörelser du måste göra för att göra det. Det vill säga: precis som du kan se Mary göra några rörelser som fungerar, kan du se mig gå omkring och ställa in dem. För att göra detta behöver du bara vara nyfiken, förr eller senare, på var jag måste ha kommit ifrån för att lägga märke till dessa saker. Det är kraven på din egen logiska utrustning. Detta beror på att din läsare kanske vill förstå saker från en annan synvinkel, så att de kan läsa andra delar av texten där dessa idéer förklaras. Du behöver inte diskutera varje del av texten i detalj, men se till att du nämner dem helt och hållet om det behövs.


Här kan du prata om saker som du inte nämnt tidigare i din uppsats men se till att ta med en kort sammanfattning av hela uppsatsen och låt den inte hänga kvar. Se till att inte glömma att inkludera en slutsats, annars blir läsaren förvirrad och vet inte vad din poäng handlar om. Slutsatsen bör innehålla alla huvudfakta från din uppsats så att folk snabbt kan skumma igenom den och få exakt vad de behöver. Den bör inte ha några långa citat eller information eftersom läsarna är mer intresserade av att så snart som möjligt komma rakt på sak än att läsa fler ord. Se till att inkludera minst 5 kroppsstycken om inte din lärare har gett andra instruktioner. Du kan också lägga till ett valfritt försättsblad tillsammans med denna struktur där du förklarar vilken typ av text du har läst och vad du tycker om den.


Den ursprungliga idén bakom namnet, "Ben and Jerry's" kom från när två vänner grundade företaget, Ben Cohen och Jerry Greenfield. De skapade ursprungligen företaget för att uppfylla sin barndomsdröm om att bli delägare i ett litet företag. De hade varit ute och kört en dag medan de fortfarande bodde i New York City när de stötte på den här enorma gropen på en väg. Efter att ha kört igenom det flera gånger började de trakassera varandra om att de hade tillräckligt med pengar för att kunna fylla upp det där hålet med alla sina framtida vinster från glassbutiken som de drömde om att öppna tillsammans.


Efter att ha blivit inspirerade av den enorma potential som de såg i att öppna sitt eget företag tillsammans, bestämde sig de två vännerna för att hoppa av skolan och flytta hem till Burlington, Vermont. Efter denna första beställning från kunden, lade Ben och Jerry alla sina ansträngningar på att göra sin absolut bästa möjliga produkt så att de kunde avgöra exakt vad som orsakade en så udda smakblandning. De två insåg sedan så småningom att de tillsammans är ostoppbara och efter att ha tänkt på en ny smak som heter Chunky Monkey, började de så småningom bli så populära att de hade tjänat tillräckligt med pengar för att uppfylla sin barndomsdröm: betala tillbaka gropen framför Jerrys hus och göra det till en mini-putting green för sin son.


Företaget har för närvarande butiker i hela Vermont och även i delar av New York. De har även en webbutik som heter "The Web Store" där fansen kan beställa alla tänkbara smaker samt varor som skjortor, snapsglas, väskor etc. Deras första officiella butik utanför USA öppnades i Kanada av två vänner som var precis som dem när de var barn i Detta är ett enkelt sätt att illustrera en förklaringsuppsats. Beroende på din akademiska nivå kan du behöva skriva en bättre uppsats. Använd innehållet i guiden ovan för att skriva din egen uppsats. Be om hjälp med någon form av uppsats här på Tutlance - skrivtjänst online. Du kan be om hjälp i olika typer av akademiska uppsatser, till exempel en förklaringsuppsats eller någon annan typ av liknande skrift.


Vår service kommer att göra sitt bästa för att se till att ditt papper görs i tid och med din tillfredsställelse garanterad. För att ställa en fråga relaterad till akademiskt skrivande, klicka här för att fylla i ett enkelt beställningsformulär där du kan begära att professionella uppsatsförfattare skriver en förklaringsuppsats åt dig billigt och snabbt. Om du vill veta mer om hur man skriver en förklaringsuppsats, följ stegen nedan! Förklaringsuppsatser är typer av artiklar som ger författarens synpunkter på ett givet ämne. De kan användas för hur många syften som helst, men i allmänhet tjänar de till att förtydliga en talares åsikt eller världsbild.


En förklaringsuppsats är svår att skriva eftersom du måste få din åsikt att låta som om den är fakta - inte bara din egen åsikt. När du skriver en förklaringsuppsats är det viktigt att du är objektiv genom hela verket. Du bör säkerhetskopiera dina poäng med bevis och forskning, och se till att du inte använder för många personliga anekdoter eller exempel. Du bör också se till att du vet vilken publik du skriver för. Du kan aldrig anta att läsaren kommer att ha några förkunskaper om ämnet, och du kan inte förvänta dig att de söker efter detaljer heller. Gör din förklaringsuppsats så tillgänglig som möjligt.


Det bästa sättet att skriva en effektiv förklaringsuppsats är genom att göra ett examensarbete i början av ditt dokument som tydligt anger vad exakt du ska diskutera. Det här examensarbetet kommer att hjälpa dig att skriva under hela processen så att det inte blir förvirrande eller förvirrande. När du försöker starta en förklaringsuppsats, försök att börja med ett citat från någon som redan har starka känslor om just detta ämne - helst inte dig själv! Ta hänsyn till deras ståndpunkt när argument förs och använd deras citat för att stödja din egen.


Det är också bra att inkludera mer än en eller två punkter när du försöker skriva en förklaringsuppsats. Förklaringsuppsatser bör formateras på ett sätt som gör det enkelt för läsaren att följa med och enkelt hitta nyckelinformation. Kroppsstyckena i en sådan uppsats bör delas upp i avsnitt med rubriker som är tillräckligt beskrivande för att beskriva vad själva stycket handlar om. Se till att du förklarar alla punkter fullständigt, och du lämnar inget utrymme för att gissa från läsarens sida. Se till att bara ha några få stycken - högst tre - per huvudpunkt eller ämne du diskuterar så att det inte blir förvirrande. Svara alltid på frågor som är direkt relaterade till det specifika ämnet, och försök att hålla ditt språk så fritt från jargong som möjligt.


Förklaringsuppsatser bör skrivas i formell ton, vilket innebär att du inte ska använda för många sammandragningar eller vardagliga termer som "mycket", "vill" eller "ska. Du kan dock betona saker genom att använda kursiv stil och understrykning - speciellt om det är ett direkt citat! Kom ihåg att det allmänna målet med en förklaringsuppsats är att hjälpa andra att förstå en syn på ett visst ämne på ett detaljerat sätt. Se till att du gör detta effektivt genom ditt skrivande så att den som läser det kommer iväg med nya insikter i det här problemet. Om du letar efter ett liknande papper kan vi skriva det åt dig. Besök bara våra sidor: skriv min uppsats billigt eller gör mina läxor åt mig eller universitetskurshjälp på Tutlance förklaringstjänster för uppsatsskrivning.


Hur man skriver en förklaringsuppsats med exempel Förklaringsuppsatser kan varieras genom att ändra typen av fråga som ställs: förklara olika aspekter av hur något fungerar e. Vad är en förklaringsuppsats? Läraren kommer att tilldela en av följande typer av texter: En bra förklaring måste ha två huvuddelar.

No comments:

Post a Comment